Finansministeren lærte, hvordan vi kan få flere til at vælge erhvervsuddannelser
Mandag var Finansminister Nicolai Wammen (S) på besøg hos Ryslinge Tagdækning i Ringe sammen med nogle lokale politikere, tre elever fra 7. klasse på Nordagerskolen og projektleder Pernille Peiter. Årsagen til mødet var, at finansministeren skulle introduceres til Faaborg-Midtfyns model for, hvordan man får flere unge til at vælge erhvervsuddannelser, Erhvervsrygsækken.
Her rykker en del af elevernes matematikundervisning i ud i lokale virksomheder. Alle klasser i kommunens folkeskoler besøger virksomheder hvert år fra 4. til 9. klasse og møder på den måde både meget forskellig læring, forskellige arbejdspladser og kulturer og frem for alt, forskellige erhverv og muligheder, de selv kan vælge senere.
Projektet har været i gang siden 2019 og i den periode er antallet af elever, der vælger erhvervsuddannelser i kommunen steget fra 25 % til 33 % i 2025. Og det i en periode, hvor det samme tal på landsplan er enten stagneret eller i nogle områder nedadgående.
Samarbejdet mellem skoler, kommune og virksomheder er forbilledeligt
Borgmester Hans Stavnsager blev kontaktet af Finansminister Nicolai Wammen, der gerne ville se og opleve, hvad Faaborg-Midtfyn Kommune har brugt nogle af de ekstra penge på, som er blevet givet i kommunalt tilskud. Stavnsager foreslog at vise erhvervsrygsækken, fordi det er noget af det, som går rigtig godt her i kommunen, men som også kræver, at det bliver prioriteret tidsmæssigt og økonomisk af politikerne for at fastholde sammenhængen mellem kommune, skoler og erhvervsliv.
“Vi er stolte af vores samarbejde med FME om Erhvervsrygsækken. Både fordi det har været med at at løfte andelen af vores unge, der starter på en erhvervsuddannelse til 33 pct. Men også fordi den har skabt opmærksomhed langt ud over kommunens grænser – bl.a. hos regeringens ministre, hvor senest vores finansminister hørte om initiativet.A
Arrangementet sat op hos Ryslinge Tagdækning, hvor Johnny Poulsen er ejer, men også har rolle som formand for Erhvervsrådet.
Derudover blev der selvfølgelig inviteret nogle af dem, det hele handler om –tre elever fra 7. klasse på Nordagerskolen, som allerede har været på besøg hos flere virksomheder, og som skal ud til Ryslinge Tagdækning senere på året.
Det giver mening at lære med hænderne
My, Isabella og Frederikke fortalte om deres besøg hos Svend Fredriksens Maskinfabrik og hvordan de blandt andet lærte at måle præcist og bøje metal, ligesom de også fik en introduktion til uddannelsen til smed og hvordan man kan videreuddanne sig til efter det, hvis man ønsker det.
Nicolai Wammen lyttede interesseret og spurgte pigerne, hvad der er godt ved erhvervsrygsækken:
“Det giver mere mening, når man får det i hænderne og selv prøver det af, end hvis vi kun skulle sidde i klassen og regne på papir,” fortæller Isabella.
Den helt store forskel på erhvervsrygsækken og et virksomhedsbesøg er, at eleverne arbejder med et forløb, både før, under og efter besøget på virksomheden. Hos Ryslinge Tagdækning skal de eksempelvis arbejder med areal og spild af tagpap i forhold til kvadratmeter-arealet. Så arbejder de med det og med cases fra virksomheden på forhånd. Når de kommer på besøg får de opgaverne i hænderne og skal selv måle, indsamle data og bearbejde det, for at de kan arbejde videre når de kommer tilbage til skolen.
I forbindelse med besøget hos SFM har de tre piger også holdt oplæg for elever for forældre fra 6. klasse på seks skoler til en stor uddannelses-aften.
Det hjælper at give lærerne mere viden om erhvervsuddannelser
Johnny Poulsen har med Ryslinge Tagdækning været med i erhvervsrygsækken siden starten i 2019. Han har netop skrevet lærlingekontrakt med en elev, som besøgte virksomheden, da han gik i 6. klasse og derigennem hørte om tagdækker-faget. Eleven her er et bevis på, at projektet lykkes på et dybere plan, og det er også én af grundene til, at Johnny Poulsen er med, selv om de bruger en del arbejdstid på det hvert år.
“Det gør en stor forskel, at eleverne kommer ud og oplever virksomhederne. Jeg er selv uddannet elektriker og kan huske, hvordan jeg sad på skolebænken og ikke forstod, hvad jeg skulle bruge nogle dele af matematikken til. Det første, jeg skulle bruge som elektriker, var netop det, jeg ikke forstod behovet for i skolen,” siger han.
Men der er mange elementer i, hvorfor erhvervsrygsækken lykkes. En del af det er også uddannelse eller oplysning til lærerne:
“Vi kan også mærke, at samarbejdet med lærerne og skolevejlederne gør en stor forskel. De er super vigtige i forhold til at hjælpe og guide eleverne i den rigtige retning, når de skal vælge uddannelse. Lærerne har for de flestes vedkommende gået en gymnasial vej. Derfor er det en gevinst, at vi får dem introduceret til flere forskellige erhvervsuddannelser og at de oplever, at en erhvervsuddannelse bestemt ikke kun er for dem, som ikke kan klare gymnasiet. Det er også et rigtig godt valg for dem med både hoved og hænder skruet godt på, siger Johnny Poulsen.
I år er der 2300 skoleelever og 60 virksomheder, som er med i forløbet.
TV2Fyn var også til stede under besøget
Se deres indslag her
På følgende tidskode: 12:55–>14:10.





