Byggesagsbehandling skal være hurtigere og smidigere. Kommunen indfører “fast track” til virksomheder

29. september 2021by FME
Logo Faaborg-Midtfyn Kommune

Byggesagsafdeling laver ”Fast track” til virksomheder

Ventetiden for byggesagsbehandling i Faaborg-Midtfyn Kommune har været alt for lang i flere år. Men nu har afdelingen indført et nyt system, hvor virksomhederne kommer på en ”fast track” og hurtigt kan få behandlet deres sager

 

Ventetiden for byggesagsbehandling er for lang. Det har været dagsorden omkring byggesager i Faaborg-Midtfyn Kommune i flere år. Med frustrerede virksomheder og private til følge, fordi man ikke har kunnet komme i gang med byggeprojekterne i tide.

Men nu gør afdelingen et seriøst forsøg på at gøre ventetiden kortere og hele sagsbehandlingen smidigere – særligt for virksomheder. Det fortæller den nyansatte afdelingsleder Henriette Falbe-Hansen, som startede i afdelingen efter sommerferien. Hun er leder for både byggesagsafdelingen og miljø-afdelingen.

”Vi har planlagt arbejdet sådan, at vi har lavet en ”Fast Track” for virksomheder, hvor vi sikrer, at vi lynhurtigt får kigget på byggesagen og undersøgt om der er, hvad vi har brug for. Det skulle gerne få ventetiden markant ned,” fortæller afdelingslederen.

Sagerne bliver inddelt efter prioritet

I praksis betyder den nye ordning, at alle sager som kommer ind til kommunen, bliver set igennem af en medarbejder, som prioriterer dem og sender dem til de relevante sagsbehandlere. Sagsbehandlerne er også delt op, så nogle tager sig af de enkle og ofte private sager, som hurtigt kan godkendes, imens de mest erfarne sagsbehandlere får de store sager, som typisk kommer fra virksomhederne.

”Aftalen er, at byggesager fra virksomhederne nu automatisk er første prioritet. De komplekse sager skal alle forbi mit bord, så jeg kan vurdere hvem der skal bruge kræfter på dem. Jeg er også leder af miljøafdelingen, så hvis sagen skal behandles der, kan jeg give den videre til en specifik medarbejder, så vi undgår at sagen kommer ”bagest i køen” i de forskellige afdelinger,” fortæller Henriette Falbe-Hansen.

Hun understreger at det nye syn på prioriteringen ikke betyder, at nogle sager bliver syltet helt, imens andre kommer forrest i køen. Det handler mere om, at forskellige typer sager bliver behandlet forskelligt.

Sagsbehandling tager tid, men ventetiden kan kortes

”Der er stadig sagsbehandlingstid og for de komplicerede sager kan det tage noget tid at få alt på plads. Vi skal jo sikre, at bygherren ikke pludselig står med en ekstraregning, fordi noget er bygget ulovligt eller på en uholdbar måde og området er meget komplekst. Det, vi kan fjerne, er ventetiden, hvor sagerne tidligere har ligget i kø,” fortæller Henriette Falbe-Hansen og fortsætter:

”Vi gør det ikke mere risikofyldt ved at arbejde hurtigere. Vi sikrer os, at arbejdet bliver gjort korrekt”.

Erhvervsrådet hilser ny plan velkommen

I erhvervsrådet har ventetiden på byggesagsbehandling været på dagsorden under hvert eneste møde de seneste år – og og ønsket om at få ventetiderne bragt betragteligt ned, så virksomhederne kan komme i gang med deres projekter, og ikke bliver unødigt forsinket har fyldt meget.

Derfor er der også håb at spore i bestyrelsen, hvor de mener, at idéen om at prioritere byggesagerne og sætte ressourcer af til at nedbringe ventetiden er kærkommen. Det fortæller formand Johnny Poulsen

”I erhvervsrådet glæder vi os over, at der nu er en ny og konkret plan for at nedbringe ventetiden i forbindelse med byggesagsbehandlingen. Det lyder som en rigtig god plan, som vi glæder os til at se effekten af.,” siger han.

Lovgivningen er svær – brug en rådgiver

Borgere og virksomheder kan også selv gøre en indsats for at få ventetiderne ned. Lovgivningen er nemlig meget kompleks, og det er de færreste privatpersoner som kan gennemskue, hvad der skal til for at overholde byggereglementer og lovgivning. Derfor kommer sagsbehandlerne ofte til at fungere som rådgivere, og må sende mange ansøgninger tilbage for at få flere og uddybende data.

Henriette Falbe-Hansen anbefaler derfor, at alle der skal have en byggesag forbi kommunen, tager fat i en professionel rådgiver, så man sikrer, at ansøgningen er udfyldt korrekt og har de rigtige bilag med fra starten.

”Mange danskere vil gerne lave tingene selv og vil gerne spare pengene på en rådgiver. Men byggesagslovgivningen er simpelthen for kompleks for menigmand. Vores arbejde vil være markant lettere – og ventetiden på byggesagsbehandling markant kortere – hvis alle havde en rådgiver med, fordi vi så ikke skulle agere rådgivere undervejs og sende ansøgningerne frem og tilbage flere gange,”.

 

KontaktFaaborg-Midtfyn Erhvervsråd

Glasmestervej 31 - 5772 Kværndrup

AdministrationBogholder

Gitte Lei

NyhedsbrevWebmaster

Sofie Janerka
bt_bb_section_top_section_coverage_image

Copyright © 2020 Faaborg-Midtfyn Erhvervsråd. All rights reserved  –  Design: Mark & Storm Grafisk.